Opel Ampera - Lithium White
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Re: Opel Ampera - Lithium White
Lol muito bom...
Infelizmente nesta casa ainda carrego do 1ºandar para a estrada e nem sempre tenho o estacionamento disponivel portanto tenho 10000kms com 64 litros o que faz uma media interessante de 6.5lt aos 1000kms...
Não te esqueças que o "neurotrico", motor a combustão, trabalha de tempos a tempos mais ou menos 1000kms para fazer manutenção da gasolina e do motor a combustão!
Continuação de muitos e bons kms!
Infelizmente nesta casa ainda carrego do 1ºandar para a estrada e nem sempre tenho o estacionamento disponivel portanto tenho 10000kms com 64 litros o que faz uma media interessante de 6.5lt aos 1000kms...
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Re: Opel Ampera - Lithium White
Tão mau... 0.65l/100kmserges Escreveu:6.5lt aos 1000kms...
Creio que ainda não é desta que o vou ver a fazer a manutenção do motor, pois vou de férias este fim-de-semana. (Finalmente!) Lá vai o MCI ter de justificar a sua existência.serges Escreveu:Não te esqueças que o "neurotrico", motor a combustão, trabalha de tempos a tempos mais ou menos 1000kms para fazer manutenção da gasolina e do motor a combustão!
Obrigado e igualmente!serges Escreveu:Continuação de muitos e bons kms!
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Re: Opel Ampera - Lithium White
Muito bem e boas férias...
Pois a brincar a brincar vai se pagando sozinho...
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Re: Opel Ampera - Lithium White
O meu já me "devolveu" quase 2000 euros em poupança face ao anterior carro a diesel...not bad!
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Re: Opel Ampera - Lithium White
Mais as toneladas de CO2 e outras emissões que foram evitadas. B-)
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Re: Opel Ampera - Lithium White
Finalmente de férias. Aqui fica a foto-reportagem da viagem com um novo record pessoal de autonomia eléctrica: 107.9km
21:16 Odivelas, hora da partida:
Tinha um bonito registo de 1227.8 km em modo 100% eléctrico:
Mas para efeitos da viagem, coloquei-o a zeros:
Screenshot do "MyGreenVolt" no momento da partida. Aqui dá para perceber um dos truques que usei... Cerca de meia hora antes de partir e ainda com o carro ligado ao EVSE, liguei o carro e deixei-o ficar. Isto permite que a carga real da bateria passasse dos típicos 85.5% para 89.5%:
4 horas e 10 minutos depois (fizemos 3 paragens pelo caminho), chegamos a Portimão à 1:25 da manhã.
MyGreenVolt à chegada.
Gráfico da temperatura diária da bateria. A barra correspondente a esta viagem é a da direita. A temperatura oscilou entre os 22 e os 25 graus celsius:
Vista geral à chegada. Como parece ser habitual, o painel de intrumentos e o computador de bordo não estão 100% de acordo. Um diz que percorremos 273.6km e que gastámos 3.4l/100km, o outro diz 273.7km e 3.5l/100km... Imagino que haja aqui conversões de unidades US para métricas com alguma falta de precisão.
Decidi mudar as unidades para US:
E os dois ecrãs passam a estar de acordo:
Com as bagagens arrumadas, chegou a hora de o colocar à carga com o EVSE portátil incluído, em modo 10A:
Ás 6:30 da manhã, quando acordei, já a bateria estava quase carregada:
Quando fui arrumar o EVSE:
Agora enquanto cá estivermos, vamos andar sempre em modo eléctrico.
21:16 Odivelas, hora da partida:
Tinha um bonito registo de 1227.8 km em modo 100% eléctrico:
Mas para efeitos da viagem, coloquei-o a zeros:
Screenshot do "MyGreenVolt" no momento da partida. Aqui dá para perceber um dos truques que usei... Cerca de meia hora antes de partir e ainda com o carro ligado ao EVSE, liguei o carro e deixei-o ficar. Isto permite que a carga real da bateria passasse dos típicos 85.5% para 89.5%:
4 horas e 10 minutos depois (fizemos 3 paragens pelo caminho), chegamos a Portimão à 1:25 da manhã.
MyGreenVolt à chegada.
Gráfico da temperatura diária da bateria. A barra correspondente a esta viagem é a da direita. A temperatura oscilou entre os 22 e os 25 graus celsius:
Vista geral à chegada. Como parece ser habitual, o painel de intrumentos e o computador de bordo não estão 100% de acordo. Um diz que percorremos 273.6km e que gastámos 3.4l/100km, o outro diz 273.7km e 3.5l/100km... Imagino que haja aqui conversões de unidades US para métricas com alguma falta de precisão.
Decidi mudar as unidades para US:
E os dois ecrãs passam a estar de acordo:
Com as bagagens arrumadas, chegou a hora de o colocar à carga com o EVSE portátil incluído, em modo 10A:
Ás 6:30 da manhã, quando acordei, já a bateria estava quase carregada:
Quando fui arrumar o EVSE:
Agora enquanto cá estivermos, vamos andar sempre em modo eléctrico.
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Re: Opel Ampera - Lithium White
Espectacular!
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Re: RE: Re: Opel Ampera - Lithium White
Obrigado.jmlflorencio Escreveu:Espectacular!
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Re: Opel Ampera - Lithium White
Muito bem...
o ma´ximo que consegui foi os quase, por 100mt, 90kms mas isso já coloco no meu DB...
o ma´ximo que consegui foi os quase, por 100mt, 90kms mas isso já coloco no meu DB...
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Re: RE: Re: Opel Ampera - Lithium White
Reservei as partes mais fáceis para a bateria. De outra forma não teria conseguido tantos quilómetros. Pode dizer-se que é de certa forma fazer batota.serges Escreveu:Muito bem...
o ma´ximo que consegui foi os quase, por 100mt, 90kms mas isso já coloco no meu DB...
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Re: Opel Ampera - Lithium White
Descarregas mais 2kwh que eu aos 9.9h esgoto a bateria
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Re: RE: Re: Opel Ampera - Lithium White
A minha também só dá 9.9kWh. Se reparares, no screenshot do MGV é o que mostra. Creio que o computador de bordo se baralhou com o alternar entre o Hold e o Normal bem como com o andar em Neutro.luis_b Escreveu:Descarregas mais 2kwh que eu aos 9.9h esgoto a bateria
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Re: Opel Ampera - Lithium White
Mand you have so fucking tricks....eheheh preciso de me licenciar contigo para entender o teu e o meu ampera....quando falamos ahahasosimple Escreveu:A minha também só dá 9.9kWh. Se reparares, no screenshot do MGV é o que mostra. Creio que o computador de bordo se baralhou com o alternar entre o Hold e o Normal bem como com o andar em Neutro.luis_b Escreveu:Descarregas mais 2kwh que eu aos 9.9h esgoto a bateria
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Re: RE: Re: Opel Ampera - Lithium White
Lol. Sempre ao dispor.luis_b Escreveu:Mand you have so fucking tricks....eheheh preciso de me licenciar contigo para entender o teu e o meu ampera....quando falamos ahahasosimple Escreveu:A minha também só dá 9.9kWh. Se reparares, no screenshot do MGV é o que mostra. Creio que o computador de bordo se baralhou com o alternar entre o Hold e o Normal bem como com o andar em Neutro.luis_b Escreveu:Descarregas mais 2kwh que eu aos 9.9h esgoto a bateria
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Re: Opel Ampera - Lithium White
Obrigado pela partilha, ajuda Rookies como eu a tomar a decisão de avançar com a compra.
Cump.
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Re: Opel Ampera - Lithium White
Mais um Lithiun White a caminho
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Re: Opel Ampera - Lithium White
Muito bem
Parabéns...
Não tarda temos de criar um sub forum só para amperas e volt's...
Parabéns...
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Re: Opel Ampera - Lithium White
Como ultimamente tenho assistido a muitas dúvidas sobre como funciona o Ampera, deixo aqui um extracto do manual de mecânica do mesmo:
This vehicle is an Extended Range Electric Vehicle. It uses an electric propulsion system to drive the vehicle at all times. Electricity is the vehicle's primary source of energy, while gasoline is the secondary source.
The vehicle has two modes of operation - Electric and Extended Range. In both modes, the vehicle is propelled by the electric motors that are internal to the transmission.
Electrical energy is converted into mechanical energy to drive the wheels and propel the vehicle. The vehicle's performance remains the same in either mode.
Electric Mode
Electric Mode is the primary mode of operation for this vehicle. While in electric mode the vehicle is powered by electrical energy stored in the high-voltage battery. The vehicle can operate in this mode for a range of up to 40-80 km (25-50 miles) until the battery has reached a low state of charge.
Extended Range Mode
When the vehicle reaches the end of its electric range, it switches to extended range mode. In this mode, electricity is produced by the motor generator which is driven by the internal combustion engine (ICE). This secondary source of electric power extends the vehicle range. Operation will continue in extended range mode until the vehicle can be plugged in to recharge the high-voltage battery and restore electric mode. The high-voltage battery will continue to provide some power and work together with the ICE to provide peak performance when it is required, such as driving up a steep incline or during high acceleration. The high-voltage battery will not be recharged while in extended range mode.
This vehicle is an Extended Range Electric Vehicle. It uses an electric propulsion system to drive the vehicle at all times. Electricity is the vehicle's primary source of energy, while gasoline is the secondary source.
The vehicle has two modes of operation - Electric and Extended Range. In both modes, the vehicle is propelled by the electric motors that are internal to the transmission.
Electrical energy is converted into mechanical energy to drive the wheels and propel the vehicle. The vehicle's performance remains the same in either mode.
Electric Mode
Electric Mode is the primary mode of operation for this vehicle. While in electric mode the vehicle is powered by electrical energy stored in the high-voltage battery. The vehicle can operate in this mode for a range of up to 40-80 km (25-50 miles) until the battery has reached a low state of charge.
Extended Range Mode
When the vehicle reaches the end of its electric range, it switches to extended range mode. In this mode, electricity is produced by the motor generator which is driven by the internal combustion engine (ICE). This secondary source of electric power extends the vehicle range. Operation will continue in extended range mode until the vehicle can be plugged in to recharge the high-voltage battery and restore electric mode. The high-voltage battery will continue to provide some power and work together with the ICE to provide peak performance when it is required, such as driving up a steep incline or during high acceleration. The high-voltage battery will not be recharged while in extended range mode.
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Re: Opel Ampera - Lithium White
No capítulo da transmissão, mais uns detalhes:
Electric Only Engine Off (EV):
Upon the driver removing their foot from the brake pedal and depressing the accelerator, the vehicle will launch in electric-only mode or electrically variable (EV). The vehicle operates in full-electric mode without starting the engine for approx 25 to 50 miles depending on ambient temperature, terrain and driving behaviour. DC power from the battery flows to the TPIM where it is converted into 3-phase AC power. Once the battery reaches a determined range the engine will start see Electric Only Engine On.
Electric Only Combined Engine Off (EV):
Depending on driver demands and road conditions the vehicle can enter combined mode. If the required torque to propel the vehicle is low then drive motor A can supply the torque needed to move the vehicle. If the demands increase then the primary torque supplied comes from drive motor B.
Electric Only Engine On (EV) or Extended Range:
Once the battery reaches a determined range the engine will start. After the engine is started the system operates in electrically variable (EV) mode utilising an input split configuration, where the engine drives motor A to generate electricity to provide power to drive motor B which provides torque to the wheels. The energy generated by drive motor A is either stored in the battery or provided to drive motor B delivering output torque depending on driving conditions. The engine will operate at an appropriate speed to optimise fuel consumption while maintaining output power requirements.
Electric Only Combined Engine On (EV):
Depending on driver demands and road conditions the vehicle can enter combined engine on mode. During this mode the engine electrical power is combined with the battery electrical power to provide the output torque required to move the vehicle. The variable 1-3R clutch is locked as well as the variable 2-3-4 clutch.
Regenerative Braking:
As the driver lifts their foot from the accelerator pedal and depresses the brake pedal the electric motors are used to decelerate the vehicle by applying negative torque to the output shaft and generate electricity thereby charging the battery. The 3-phase AC power generated by the motor is converted to high-voltage DC power in the HPCM and stored in the battery. The EREV operating system coordinates requests for negative torque requests from the electronic brake module with
electric motor and engine control functions.
Engine Start:
Once the predetermined state of charge is reached the engine is started by drive motor A. Drive motor A is used to start the engine while the Variable Low 1-2 Clutch remains locked and drive motor B simultaneously provides output power to the wheels. During the engine start event drive motor A also provides active damping to
reduce torque disturbances from engine cylinder firing pulses, and drive motor B is used to damp driveline disturbances. During this event the inverter draws DC power from the battery and converts it to AC power for both motors. The drive motor generator power inverter control module controls each motor's speed and power independently. The drive motor generator power inverter control module determines when to stop the engine and when to restart based on vehicle operating conditions and optimal hybrid battery power and fuel consumption. The engine is stopped at idle and during deceleration manoeuvres to improve fuel economy.
Reverse: When the vehicle is placed in reverse the Variable Low 1-2 Clutch is locked and drive motor B spins backwards and provides output torque to the wheels. When needed the engine starts and drive motor A is used to charge the battery and DC power from the battery flows to the HPCM where it is converted into 3-phase AC power to
drive motor B.
Electric Only Engine Off (EV):
Upon the driver removing their foot from the brake pedal and depressing the accelerator, the vehicle will launch in electric-only mode or electrically variable (EV). The vehicle operates in full-electric mode without starting the engine for approx 25 to 50 miles depending on ambient temperature, terrain and driving behaviour. DC power from the battery flows to the TPIM where it is converted into 3-phase AC power. Once the battery reaches a determined range the engine will start see Electric Only Engine On.
Electric Only Combined Engine Off (EV):
Depending on driver demands and road conditions the vehicle can enter combined mode. If the required torque to propel the vehicle is low then drive motor A can supply the torque needed to move the vehicle. If the demands increase then the primary torque supplied comes from drive motor B.
Electric Only Engine On (EV) or Extended Range:
Once the battery reaches a determined range the engine will start. After the engine is started the system operates in electrically variable (EV) mode utilising an input split configuration, where the engine drives motor A to generate electricity to provide power to drive motor B which provides torque to the wheels. The energy generated by drive motor A is either stored in the battery or provided to drive motor B delivering output torque depending on driving conditions. The engine will operate at an appropriate speed to optimise fuel consumption while maintaining output power requirements.
Electric Only Combined Engine On (EV):
Depending on driver demands and road conditions the vehicle can enter combined engine on mode. During this mode the engine electrical power is combined with the battery electrical power to provide the output torque required to move the vehicle. The variable 1-3R clutch is locked as well as the variable 2-3-4 clutch.
Regenerative Braking:
As the driver lifts their foot from the accelerator pedal and depresses the brake pedal the electric motors are used to decelerate the vehicle by applying negative torque to the output shaft and generate electricity thereby charging the battery. The 3-phase AC power generated by the motor is converted to high-voltage DC power in the HPCM and stored in the battery. The EREV operating system coordinates requests for negative torque requests from the electronic brake module with
electric motor and engine control functions.
Engine Start:
Once the predetermined state of charge is reached the engine is started by drive motor A. Drive motor A is used to start the engine while the Variable Low 1-2 Clutch remains locked and drive motor B simultaneously provides output power to the wheels. During the engine start event drive motor A also provides active damping to
reduce torque disturbances from engine cylinder firing pulses, and drive motor B is used to damp driveline disturbances. During this event the inverter draws DC power from the battery and converts it to AC power for both motors. The drive motor generator power inverter control module controls each motor's speed and power independently. The drive motor generator power inverter control module determines when to stop the engine and when to restart based on vehicle operating conditions and optimal hybrid battery power and fuel consumption. The engine is stopped at idle and during deceleration manoeuvres to improve fuel economy.
Reverse: When the vehicle is placed in reverse the Variable Low 1-2 Clutch is locked and drive motor B spins backwards and provides output torque to the wheels. When needed the engine starts and drive motor A is used to charge the battery and DC power from the battery flows to the HPCM where it is converted into 3-phase AC power to
drive motor B.
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